بر اساس نتایج یک تجزیه و تحلیل به سفارش شرکت ابوت، سیستم پایش مداوم گلوکزFreestyle Libre (CGM) Abbott  به کاهش مشابهی در سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و نوع 2 منجر شد، این نشان می دهد که بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 ممکن است از استفاده از چنین سیستمی سود ببرند.

سیستم‌هایCGM ، معمولا شامل یک سنسور پوشیدنی هستند که در زیر پوست قرار می‌گیرد، که به فرستنده‌ای متصل می‌شود که به سطح پوست می‌چسبد. فرستنده خوانشهای قند خون را در فواصل زمانی منظم به دستگاه دیگری مانند تلفن هوشمند می فرستد، که اگر سطح قند خون فرد به سرعت در حال افزایش یا کاهش باشد، می تواند هشدارها یا آلارم هایی را به صدا درآورد. سیستمFreestyle Libre Abbott  از فرستنده‌های حسگر استفاده می‌کند که هر 14 روز یکبار باید تعویض شوند. کاربران همچنین می‌توانند به‌جای استفاده از گلوکومتر (قند‌سنج با سوراخ کردن نوک انگشت) حسگر خود را با دستگاه مناسب اسکن کنند تا از مقدار قند خون خود مطلع شوند.

اکثر سیستم‌های CGM در ابتدا برای استفاده ی افراد مبتلا به دیابت نوع 1 طراحی شده بودند، افرادی که در معرض خطر افت و افزایش ناگهانی قند خون هستند، زیرا برای کنترل قند خون خود به تزریق انسولین یا دریافت انسولین توسط پمپ انسولین متکی هستند. اما بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که از انسولین استفاده می کنند، نیز با نوسانات بالقوه ی قند خون مواجه می شوند بنابراین ممکن است از هشدارها برای زمانی که سطح قند خون آنها به سرعت تغییر می کند یا خارج از محدوده ی هدف آنها حرکت می کند، بهره مند شوند. با این حال، بحث در مورد اینکه CGM چقدر ممکن است برای افراد مبتلا به نوع 2 مفید باشد، ادامه دارد، تا حدودی به این دلیل که ممکن است تعیین اینکه چه کسی در این گروه، کاندیدای مناسبی برای CGM است، دشوار باشد.

در تجزیه و تحلیل اخیر که در کنگره ی امسال فناوری‌ها و درمان‌های پیشرفته ی دیابت (ATTD) در بارسلون اسپانیا ارائه شد، محققان به نتایج 75 مطالعه مشاهده‌ای در دنیای واقعی شامل افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و نوع 2 پرداختند. این مطالعات تا 24 ماه به طول انجامیده بود و در طی آن شرکت کنندگان حداقل در برخی از گروه های مطالعه از نسخه ای از سیستم Freestyle Libre استفاده کرده بودند.

فری استایل لیبره با کاهش A1C در مبتلایان به دیابت نوع 2 تحت درمان با انسولین مرتبط است

بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که از انسولین استفاده می کنند، تجربه بسیار مشابهی با افراد مبتلا به دیابت نوع 1 از نظر خطر عوارض و نیاز به نظارت مداوم بر قند خون دارند، اما دسترسی به فناوریهای سنجش و نظارت بر قند خون به ندرت برای هر دو گروه برابر است. دکتر مارک ایوانز، استاد دانشگاه پزشکی دیابت در دانشگاه کمبریج در انگلستان، در اطلاعیه ای که از طرف شرکت ابوت منتشر گردید، گفت: "تحلیل ما ارزش نظارت مداوم بر قند خون را برای حمایت از کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 پیشرفته که از انسولین استفاده می کنند، نشان می دهد."

او افزود: تجزیه و تحلیل ما همچنین نشان داد افرادی که با بالاترین سطحA1C (معیار کنترل طولانی مدت قند خون) شروع کردند، پس از استفاده از سیستم  Freestyle Libre، بیشترین کاهش A1C را تجربه کردند. در مجموع، این نتایج ممکن است مبنایی را برای ارائه دهندگان بیمه فراهم کند تا سیستم‌های CGM را برای بخش بزرگ‌تری از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 پوشش دهند، زیرا کنترل بهتر قند خون می‌تواند به معنای کاهش عوارض طولانی‌مدت و کاهش هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی در طول زمان باشد.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/05/20/freestyle-libre-system-leads-to-similar-glucose-reductions-in-type-1-and-type-2-diabetes/